Fagro is onderdeel van

Hansen Dranken

Het glas halfvol voor Hansen Dranken

“We zochten iemand die snel en slim werk kon verzetten én met een frisse blik naar onze processen kon kijken. Omdat we een kracht met kwaliteit op deze plek wilden, hebben we contact gezocht met Fagro.”

Fagro helpt jubilerende drankenhandel met toekomstplannen

Wat begon als klein limonadefabriekje in het Limburgse Linne, groeide uit tot de familiefirma Hansen Dranken. Vanuit het dorp rijden dagelijks dertig eigen vrachtwagens door heel Nederland om horecazaken, slijterijen, supermarkten en groothandels te bevoorraden. Financieel directeur Rob Cox vertelt over de historie van het bedrijf en legt met Fagro aan tafel uit waarom Hansen Dranken hulp kon gebruiken bij de complexe inkoopadministratie.

“Het verhaal van dit bedrijf start in 1947”, schetst Rob in het kantoor van de drankenhandel. “In dat jaar begonnen Harrie en Mia Hansen hun limonadefabriekje. Met flesjes gazeuse gingen ze ventend langs de deuren. In latere jaren werd het limonadefabriekje een drankenhandel en reden de drie zoons rond met vrachtwagens om horeca in de omgeving te beleveren. Toen Hansen zo een steeds groter deel van Nederland veroverde, stapten de zoons van de vrachtwagen om op kantoor te gaan handelen in drank. Vorig jaar heeft de derde generatie het bedrijf overgenomen: vier kleinkinderen van Harrie en Mia werken ieder in een verschillende discipline binnen de organisatie.”

Van kratje tot zeecontainer

“Inmiddels beslaat ons bedrijfsterrein zo’n tien voetvalvelden, hebben we 130 mensen in dienst en een jaaromzet van 112 miljoen euro”, zegt Rob trots. “We verkopen alle denkbare drank, behalve zuivel. Van water tot whisky, van speciaalbier tot wijn en van vruchtensap tot frisdrank. We hebben 25 docks, waarvandaan elke dag dertig eigen vrachtwagens vertrekken om in heel Nederland drank te leveren aan horecazaken, slijterijen, supermarkten en groothandels. Onze klanten zijn zo divers als ons assortiment. We leveren net zo goed een kratje aan een dorpscafé als een vrachtwagen vol aan een collega-groothandel of een zeecontainer voor het Verre Oosten. Dat we al 75 jaar succesvol zijn, ligt aan de breedte van ons assortiment, de diversiteit van ons klantportfolio en onze grote voorraad. En aan onze scherpe prijs in combinatie met een goede service natuurlijk. Juist omdat we veel verschillende klanten bedienen, raakte corona ons ook minder hard. Toen de horeca sloot, waren wij druk met het beleveren van supermarkten en slijters. We hebben dan ook niemand hoeven ontslaan.”

Achterstand ombuigen in voorsprong

Wijzend op een groot spandoek boven de slijterij op het eigen terrein: “Zoals je ziet zijn we nu juist op zoek naar meer mensen. Sinds de lockdown voorbij is, hebben we het drukker dan ooit. Carnaval was weer als vanouds en nu het langzaam beter weer wordt, komt er een drukke periode aan. We kunnen dus heel wat krachten gebruiken. In deze krappe arbeidsmarkt zijn die best lastig te vinden. Om je een beeld te geven: we werken nu met acht uitzendbureaus samen om voldoende mensen te krijgen.” Voor hulp op de inkoopadministratie klopte Hansen Dranken bij een andere partij aan. Rob legt uit: “Op de inkoopadministratie hadden we vorig jaar een achterstand, die we wilden ombuigen in een voorsprong. Onze inkoop is complex en we zochten iemand die snel en slim werk kon verzetten én met een frisse blik naar onze processen kon kijken. Omdat we een kracht met kwaliteit op deze plek wilden, hebben we contact gezocht met Fagro. Want Fagro heeft als specialistisch bureau een heel goede naam.”

Een consultant als collega

Tussen Hansen Dranken en Fagro lag al langer een relatie. Ilona van Bergen, Business Manager bij Fagro: “Tot twee jaar geleden was ik consultant, maar mijn voorgangers kwamen hier al over de vloer. Bij Fagro onderhouden we sowieso graag contact met mooie bedrijven in de omgeving. Toen ik vorig jaar de vraag van Hansen Dranken kreeg, heb ik meteen met Rob gebeld om te kijken wat voor persoon ze precies zochten. Ik wilde meer weten dan alleen de functie-eisen, want wij proberen altijd zowel op inhoud als karakter te matchen. Zeker in een familiebedrijf als Hansen Dranken is het van belang dat een consultant echt een collega wordt.” Lachend: “Maar wel een collega die ook kritisch durft te zijn, want ze wilden hier iemand die ook bespreekbaar maakt wat er beter kan. “Toen ik uit het gesprek met Rob een ideaal profiel kon filteren, wist ik direct wie van onze consultants ik wilde voordragen. Wat hielp, was dat de kandidaten de kennismakingsgesprekken hier live konden voeren. Het was midden augustus en toen had Nederland tijdelijk de coronamaatregelen versoepeld.”

Shirtsponsor van MVV

De consultant met wie het goed klikte, is Jorn van den Bosch. De opdracht bij Hansen Dranken was de eerste die hij voor Fagro ging uitvoeren. Jorn: “Ik heb bedrijfskunde gestudeerd en daarna voor Fagro gekozen. Daar kan ik mezelf verder ontwikkelen binnen allerlei organisaties en met interne opleidingen. Als Limburger en voetballiefhebber kende ik Hansen Dranken als shirtsponsor van MVV. In mijn studietijd was ik teamleider bij een supermarkt van Jan Linders. Van drankleveringen en emballage wist ik dus al wel wat af. Vanaf het gesprek bij Hansen voelde ik direct een klik met het bedrijf en de mensen. Ze behandelen me hier niet als een externe kracht, maar als volwaardige collega. Echt een fijn bedrijf om voor te werken. Op de inkoopadministratie wachtte een mooie uitdaging. Die administratie steekt complex in elkaar met heel veel verschillende leveranciers, veel verschillende producten, accijnzen, btw-tarieven, kortingen en prijsafspraken. De administratie kent heel veel variabelen en nog meer uitzonderingen.”

Reis door het magazijn

“Het afgelopen half jaar heb ik de achterstand die er was, weggewerkt”, vervolgt Jorn. “Daarnaast heb ik me gebogen over de vraag hoe we kunnen automatiseren wat nu nog handmatig wordt gedaan. Samen met de ICT-partner van Hansen kijk ik nu hoe bijvoorbeeld hoe we met RPA de goederenontvangst automatisch kunnen matchen met facturen.” Rob vult aan: “We zetten flink in op verder digitaliseren en automatiseren. Daar ligt al een goede basis voor: we doen alles vanuit één ERP-pakket en kunnen alle goederen volgen op hun reis door het magazijn. De volgende stap is sterker worden in data-analyse, zodat we ons bedrijf nog beter naar de toekomst kunnen sturen. Als je met een druk op de knop alle cijfers hebt, zit je veel korter op de bal.” Ilona: “Die trend zien we bij veel bedrijven. Door met digitaliseren en automatiseren de cijfers sneller op orde te hebben, komt er meer tijd voor analyse, rapportage en sturing. Dat maakt het werk voor onze consultants ook interessanter. Wat zij doen, krijgt een meer directe en bredere betekenis voor de hele bedrijfsvoering.”

Compliment voor de match

De opdracht van Jorn zit er inmiddels bijna op. Rob: “Intern stromen twee mensen door naar de inkoopadministratie. De een vanuit de receptie en de ander vanuit logistiek. Zij kunnen mooi doorgroeien en die kruisbestuiving tussen disciplines is ook heel gezond.” Maar Jorn gaat Hansen Dranken nog niet verlaten.
Rob: “Omdat we heel blij zijn met Jorn, hebben we hem gevraagd om ons op interimbasis te ondersteunen als assistent inkoper.” Jorn, met een brede lach: “Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik heb het bij Hansen Dranken erg naar mijn zin. Ik ben blij dat ik hier nog meer kan leren én bijdragen.” Ilona: “Dat Hansen hem deze kans geeft, zie ik als een compliment voor de match die we gemaakt hebben.” Rob concludeert : “Het is fijn om voor goede mensen een vaste partij als Fagro te hebben. Ze helpen ons om de toekomst vorm te geven. In dit jubileumjaar kijken we vol optimisme vooruit. Voor ons is het glas altijd halfvol. De meeste handelsbedrijven hebben ruimte over, maar wij zitten nu alweer wat krap in onze jas. We gaan de komende jaren dus zeker verder groeien. In vierkante meters, in mensen en in omzet.”

Wilt u meer informatie over wat Fagro voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 040 368 24 30.

Lees ook

Fagro voelt zich thuis bij de gemeente Apeldoorn

Fagro ondersteunt maatschappelijke organisaties in West-Brabant

Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.