Fagro is onderdeel van

Rubber Resources

De bochtige weg van een bandenrecyclebedrijf

Fagro onderzoekt toekomststrategieën voor Rubber Resources. “Gerrit en ik zitten wekelijks met inkoop, techniek en productie rond de tafel om samen de prioriteiten te bepalen. Ik hoop op een goede toekomst van dit bedrijf, dat met het circulaire proces zo’n goed antwoord heeft op de vraag naar duurzame oplossingen.”
V.l.n.r. Gerrit Rehorst, David Mevissen en Jos Huits.

 

Fagro onderzoekt toekomststrategieën voor Rubber Resources

Op het buitenterrein van Rubber Resources in Maastricht liggen enorme stapels oude autobanden. Binnen, waar de geur van rubber hangt, vertelt directeur Gerrit Rehorst in de vergaderzaal boven de productiehal over het wel en wee van zijn bedrijf. Samen met consultant Jos Huits en business manager David Mevissen. Ze vertellen over het mooie van de circulaire productietechniek en het moeilijke van de marktomstandigheden.

“De geschiedenis van dit bedrijf gaat terug tot 1956”, vertelt Gerrit. “Toen startte bandenfabrikant Vredestein hier met het recyclen van vrachtwagenbanden. Hoewel het proces toen anders in elkaar stak, waren ze hun tijd ver vooruit. Pas veel later heeft die circulaire gedachtegang een vlucht genomen. In de jaren tachtig en negentig zijn de processen ingrijpend veranderd, maar wezenlijk doen we nog hetzelfde: van gebruikt rubber nieuw rubber maken.”

De cirkel mooi rond

“Dat doen we door rubber te devulkaniseren”, legt Gerrit uit. “Een proces waarbij het materiaal zijn oude elasticiteit terugkrijgt. We hebben hier twee productielijnen: in de ene devulkaniseren we het synthetische rubber van binnenbanden. In de andere doen we hetzelfde met het natuurrubber op de loopvlakken van buitenbanden. Dat is het gedeelte van de vrachtwagenband dat de weg raakt, waarvan je soms stukken langs de weg ziet liggen. Onze grondstof komt dus uit de automotivebranche en daar leveren we ook aan terug: dat maakt de cirkel mooi rond. In Europa zijn we het enige bedrijf met dit proces. De weinige concurrenten die we hebben, zitten in India en China. Met zo’n 70 man werken we hier voor grote merken als Continental, Hankook en Michelin.”

“Om op die bochtige weg goed te manoeuvreren, hebben we de hulp van Fagro ingeroepen”

Vanaf januari het vierdubbele

Gerrit over zijn komst bij het bedrijf: “In 2020, midden in de eerste coronagolf, ben ik begonnen bij Rubber Resources. Eerst als verkoper en nadat ik mijn eigen rubberbedrijf had verkocht, als directeur. Je zou zeggen dat we met dit mooie en unieke proces de markt mee hebben. Voor een deel is dat waar, want de vraag is groot. Maar momenteel zijn de stijgende energiekosten de grootste uitdaging. Je moet je voorstellen dat wij hier jaarlijks een paar miljoen euro aan stroom verbruiken. Dat kan vanaf januari het vierdubbele worden. Onze concurrenten zitten ver weg, maar kennen die energiecrisis niet. Wij zijn straks van onze verkooprijs zeker een kwart aan energiekosten kwijt. Dat is heel veel.”

Jos vult aan: “De vraag is of en in hoeverre de overheid bedrijven hierin gaat steunen. Maar wij moesten al wel prijzen voor volgend jaar afgeven aan onze klanten. Daarom hebben we nu de energiekosten tot variabele component van de prijs gemaakt, zoals we dat met de sterk gestegen transportkosten deden tijdens de coronaperiode.”

Sjoemelsoftware en corona

Gerrit blikt terug: “We hebben de afgelopen jaren behoorlijk wat hobbels en bochten op onze weg gehad. In 2019 was er het schandaal van Volkswagen over de sjoemelsoftware. Dat raakte ook Continental, een grote klant van Rubber Resources. En dus raakte het ons flink. Daarna kwam in 2020 de eerste coronagolf en in 2021 de tweede. Toen waren het de transportkosten die ons bijna de das om deden. Klanten wilden die meerprijs meestal betalen, maar de verschillen tussen de betalingstermijn van leveranciers en klanten zorgden voor een uitdaging in onze cashflow. En nu hebben we te dealen met de gevolgen van de energiecrisis. Om op die bochtige weg goed te manoeuvreren en verschillende scenario’s af te wegen, hebben we de hulp van Fagro ingeroepen.” David: “En dat werd Jos. Hij zou hier een paar maanden zitten, maar werkt er inmiddels al anderhalf jaar.”

“Mijn aanvankelijke opdracht was het opzetten van een rapportagestructuur”

Bijzondere trajecten op stapel

“Naast Jos lopen hier drie mensen van ons moederbedrijf DPA rond, die op andere afdelingen tijdelijk een lege plek invullen. Maar Jos stond een forsere klus te wachten”, voegt David toe. Jos vertelt daarover: “Mijn aanvankelijke opdracht was het opzetten van een rapportagestructuur. Er was intern, bij de bank en bij de Indiase aandeelhouder een grote behoefte om meer inzicht te krijgen in de cijfers. Met verklaringen van resultaten en liquiditeitsprognoses kregen we meer grip op de zaak. Toen de financieel manager in de ziektewet belandde, heb ik ook zijn rol op me genomen. Wat voor mij eerst drie dagen werk in de week was, werd al snel vier dagen en daarna fulltime. Ook omdat er bijzondere trajecten op stapel stonden: er was sprake van dat het moederbedrijf Rubber Resources in de verkoop wilde zetten. Voor dat doel begeleidde ik het hele due diligence-traject en beheerde ik de database. Toen de verkoop niet doorging, speelden we met het plan om het pand te verkopen en terug te huren, zodat we over meer werkkapitaal konden beschikken.”

Procesveranderingen en verbeterslagen

Jos vervolgt: “Ook dat ging uiteindelijk niet door, maar we vonden wel een investeerder die bereid was ons een hypothecaire lening te verstrekken, zodat we genoeg liquiditeit hadden om grotere volumes grondstoffen in te kopen. Dat kwam goed uit, want ondanks alle crises en kostenstijgingen bleef de vraag bestaan. Wat we produceren, verkopen we ook. Als je nu buiten kijkt, dan zie je het terrein vol banden liggen.”

Gerrit: “Dat we nog niet aan onze volledige productiecapaciteit komen, heeft weer te maken met een andere uitdaging: het vinden van geschikt personeel. Het is voor ons moeilijk om gekwalificeerde operators te vinden op de krappe arbeidsmarkt. Feit blijft dat Jos veel voor ons heeft kunnen oplossen. Dat is voor Rubber Resources van eminent belang geweest. Zoals DPA goed is in het snel en passend opvullen van vacante functies, is Fagro uitermate geschikt voor transities met procesveranderingen en verbeterslagen. Ons bedrijf deed ongeveer hetzelfde als acht jaar geleden, terwijl de wereld wel veranderd is. We waren niet verder gekomen zonder zo’n financieel expert die ons de nodige inzichten geeft.”

“Dat we na al die verschillende crises nog overeind staan, geeft moed”

Recyclen van kunstgrasgranulaat

David herinnert zich: “Hoe betrokken Jos bij dit bedrijf is, spreekt uit het feit dat hij en ik weleens discussies hadden over de betalingstermijn van onze eigen factuur. De laatste keer dat we daarover spraken, besefte ik: Jos doet precies waarvoor hij is ingehuurd. Namelijk het optimale bereiken voor zijn opdrachtgever. Dat hij hier nog steeds zit, wil zeggen dat Rubber Resources hem duidelijk als onderdeel van de oplossing ziet.”

Jos: “Gerrit en ik zitten wekelijks met inkoop, techniek en productie rond de tafel om samen de prioriteiten te bepalen. Ik hoop op een goede toekomst van dit bedrijf, dat met het circulaire proces zo’n goed antwoord heeft op de vraag naar duurzame oplossingen.” Gerrit concludeert: “Dat we na al die verschillende crises nog overeind staan, geeft moed voor het aanpakken van het energievraagstuk. We hebben de blik weer naar voren en kijken ook naar nieuwe processen en toepassingen, zoals het recyclen van het granulaat op versleten kunstgrasvelden. Zolang we net als bij het devulkaniseren van rubber steeds weer nieuwe veerkracht vinden, zie ik een goede toekomst.”

 

Wilt u meer informatie over wat Fagro voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 040-368 24 30.

Lees ook

Fagro voelt zich thuis bij de gemeente Apeldoorn

Fagro ondersteunt maatschappelijke organisaties in West-Brabant

Team EIFFEL

Team EIFFEL is de community waar talent en expertise samensmelten tot de grootste interim-, consultancy- en projectorganisatie van Nederland. We zijn er om impact te maken. Om de toekomst van Nederland vorm te geven, samen met organisaties die de agenda’s van morgen bepalen.